COVID-19’un aynasından yansıyan Türkiye
2020’ye, deprem ve çığ felaketleri, şehit haberleri derken zor bir başlangıç yapmıştı Türkiye. Dünya Sağlık Örgütü tarafından “COVID-19” adı konan Koronavirüs ise Mart ayına damgasını küresel çapta vuran krizin kaynağı oldu. Türkiye de “Korona Krizi”nden nasibini ne yazık ki, can kayıpları vererek alıyor. Bununla beraber, ekonomik açıdan da dünyada olduğu gibi Türkiye’de de belirsizlik söz konusu. Peki, Korona günlerinde nasıl bir kamuoyu algısı ile karşı karşıyayız?
Güçlü lider arzusu ve arayışında artış: Öncelikle, gelecek belirsizliğinin arttığı dönemlerde beklenebileceği gibi, “güçlü liderliğe” duyulan özlemde artış gözleniyor. Aralık 2019’dan Şubat 2020’ye kadar olan dönemde, Türkiye’nin önde gelen siyasi liderlerinin beğeni oranlarında ciddi düşüşler yaşanmıştı. Mart 2020’de ise, hemen tüm liderlerin beğenilerinin arttığını gözlüyoruz. Buna karşılık, siyasi partilere olan destek oranlarında benzeri çarpıcı değişiklikler yok.
Korona bizi sarstı: Koronavirüs, Mart 2020 itibariyle Türkiye’nin en büyük sorunu olarak adlandırılıyor. Toplumun büyük çoğunluğu virüsten korkuyor ve kamuoyu genelinde Koronavirüs salgınının yayılmasını engellemek için kapsamlı tedbirler alınmasına destek var. “Korona Krizi”, genel olarak gelecek beklentilerimizi olumsuz etkilemişe benziyor. Benzer biçimde, Koronavirüs nedeniyle ekonomik durumu ve sosyal yaşamı olumsuz etkilenenler toplumun büyük bir çoğunluğu. “Yurtdışından gelenlerin karantinaya alınması” ve “etkin tedbirler alınması” gibi konularda geç kalındığını düşünenler de çoğunluğu oluşturuyor.
“Karamsarız ama...”: “Bir önceki yıla göre, 2020 yılında hayat memnuniyetiniz nasıl değişecek?” şeklindeki sorumuza, yüzde 73,5 oranında olumsuz yanıt veriliyor. Öte yandan toplum, Mart 2020’de bir önceki aya göre, Türkiye’nin gidişatı konusunda daha az karamsar gözüküyor. Hatta, ülkenin iyiye gideceğini düşünenlerde 4 puan yükseliş var. Evet; Türkiye’nin gidişatı konusunda olumsuz görüş bildirenler, yüzde 57’ye yakın bir oranla toplumun çoğunluğu ancak önceki aylara nazaran karamsarlığa “sarı ışık” yakılmış gibi. Bunun sebebi, Anket yapılış yöntemi (CATI - Bilgisayar Destekli Telefonda Anket) olabileceği gibi toplumun korkularının artmasıyla pozitife şartlanmaya çalışması da olabilir.
Suriye Savaşı’na “diplomatik” bakış: Korona Kriz ağır basınca, ister istemez Suriye’deki savaş ve hatta İdlib’deki askeri operasyon konuları kamuoyunun gündeminde arka plana düştü. Ancak, bu konudaki bulgularımız geçtiğimiz aylarla uyumlu biçimde, askeri yerine diplomatik çözümün ağır basması gerektiği yönünde.
Suriye Savaşı’na “diplomatik” bakış: Korona Kriz ağır basınca, ister istemez Suriye’deki savaş ve hatta İdlib’deki askeri operasyon konuları kamuoyunun gündeminde arka plana düştü. Ancak, bu konudaki bulgularımız geçtiğimiz aylarla uyumlu biçimde, askeri yerine diplomatik çözümün ağır basması gerektiği yönünde.
Türkiye'nin Nabzı Mart ayı araştırması; Türkiye genelinde NUTS 2 sistemine göre 26 bölgeyi esas alan 28 ilde tabakalı örnekleme ve ağırlıklandırma yöntemi ile 19 - 27 Mart 2020 tarihleri arasında toplam 1526 kişi ile yapılmıştır. Araştırma; 0,95 güven sınırları içinde +/- 2,46 hata payı ile CATI (Bilgisayar Destekli Telefonda Anket) yöntemiyle gerçekleştirilmiştir.
Hata Payı: Genel: +/- 2,46, AK Parti: +/- 4,32, CHP: +/- 6,09 MHP: +/-9,42, HDP: +/- 9,20, İYİ Parti: +/- 9,90